Aktualności

„Nie gadaj” z oszustem - ROZŁĄCZ SIĘ !!!

Data publikacji 22.04.2024

Dobroduszność i zaufanie osób starszych są cechami, które niestety wykorzystują przestępcy, którzy specjalizują się w tak zwanych oszustwach „na wnuczka” czy „na policjanta”. Celem tych wyrafinowanych manipulacji jest wyłudzenie dużych kwot pieniędzy, biżuterii, złota czy innych drogocennych przedmiotów od osób starszych lub samotnych. Przestępcy podają się za członka rodziny, bliskiego znajomego lub nawet funkcjonariusza Policji, aby zdobyć zaufanie ofiary i w ten sposób oszukać ją.

Scenariusze, jakie stosują oszuści, są bardzo podobne. Zazwyczaj zaczynają od telefonu do osoby starszej, informując o trudnej sytuacji, w której się znaleźli. Historie, jakie opowiadają, są różne – od wypadku drogowego, poprzez konieczność pilnej operacji, aż po natychmiastowe spłacenie długu czy jedyną możliwość w tej danej chwili zainwestowania dużej sumy pieniędzy. Często wykorzystują emocje, podsycając strach i lęk ofiary, by szybko uzyskać pożądaną korzyść materialną.

Dlatego tak ważnym jest, aby osoby starsze były świadome zagrożeń związanych z oszustwami tego typu i wiedziały, jak się przed nimi zabezpieczyć. Zawsze warto zachować odpowiednią ostrożność i zdrowy rozsądek. Jeśli ktoś dzwoni z prośbą o pieniądze, warto przede wszystkim sprawdzić informacje, dzwoniąc chociażby do rzekomego krewnego. Spotkanie się z daną osobą w celu potwierdzenia historii również może być skutecznym sposobem na uniknięcie oszustwa.

Oszuści nie omijają również podszywania się pod policjanta czy prokuratora. Tu również ważne jest zachowanie zimnej krwi i ostrożności. Policja nigdy nie żąda przekazania pieniędzy. Policjanci również nie wykonują czynności zabezpieczenia cennych rzeczy drogą telefoniczną. Funkcjonariusze przedstawiają się legitymacją, podają swoje dane i muszą być wyposażeni w odznakę. Nigdy nie wymagają od osoby cywilnej przekazania pieniędzy czy zwiększenia limitu operacji bankowej.

Warto przypominać osobom starszym i samotnym o zasadach bezpieczeństwa w kontaktach telefonicznych i osobistych z nieznajomymi. Nakłonienie ich do zachowania czujności, ostrożności i zdrowego rozsądku może pomóc uniknąć oszustw i zachować ich finanse oraz bezpieczeństwo osobiste. Przezorność i świadomość zagrożeń związanych z przestępstwami tego typu mogą okazać się kluczowe w zapobieganiu oszustwom i ochronie najbardziej narażonych grup społecznych.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących odebranego telefonu, bądź obcej osoby, która stoi niezapowiedzianie przed Twoimi drzwiami – rozłącz się, nie otwieraj drzwi i skontaktuj się z osobą zaufaną – przekaż tę informację bądź dzwoń bezpośrednio na numer 47 72 33 222 lub numer alarmowy 112.

Autor: podkom. Ewa Kołdys

fot. żródło int.

Powrót na górę strony