Aktualności

O mowie nienawiści i wszelkich formach nietolerancji

Data publikacji 09.05.2022

O tym, że słowa pogardy, złość, frustracja, chęć dominacji, poniżanie innego człowieka ze względu na wygląd, pochodzenie etniczne, przekonania, religię, poglądy, ubiór, pozycję społeczną oraz z wielu innych przyczyn są wyrazem nienawiści, opowiadała uczniom Szkoły Podstawowej przy ul. Abramowskiego 4 podkom. Ewa Kołdys z zespołu ds. profilaktyki. Policjantka wyjaśniła genezę takich zachowań i przedstawiła konsekwencję prawne takiego zachowania oraz opowiedziała z jaką łatwością osoba, która czuje się prześladowana może, za pośrednictwem internetu, który daje anonimowość, przerodzić się w sprawcę. To pierwsze ze spotkań przeprowadzonych w ramach Planu działania Policji w zakresie przeciwdziałania mowie nienawiści Biura Prewencji Komendy Głównej Policji.

Celem spotkań jest między innymi ograniczenie mowy nienawiści w tym hejtu w internecie, w mediach, wśród dzieci i młodzieży oraz ograniczenie negatywnych i wrogich postaw, poniżającego, dyskryminującego, a także upokarzającego traktowania.

Podczas spotkania policjantka wyjaśniła uczniom, że takie zjawiska po pierwsze mogą wynikać z wielu nieprzerobionych czynników psychologicznych i należałoby się temu przyjrzeć bliżej celem pozbycia się ich a po drugie prowadzących do eskalacji nienawiści objawiających się przemocą oraz nawoływaniem do popełniania przestępstw. Z jednej strony w relacjach międzyludzkich osoba, która prowokuje w drugiej osobie zjawisko noszące znamiona nienawiści może stać się ofiarą przemocy. Z drugiej strony ofiara odczuwająca presję spowodowaną hejtem wobec niej może przeobrazić się w oprawcę. Mechanizmy ludzkiej psychiki są różne i role w tych aspektach mogą się zmieniać w sposób czasami niezauważalny. Wrogość i agresja z jednej strony determinuje drugą. Eskaluje i przenosi się na innych, dlatego jest tak groźna. Internet natomiast daje poczucie anonimowości, a to środowisko powoduje, że łatwo przekracza się granice, wchodząc w konflikt z prawem.

Nie prawdą jest, że cyberprzestrzeń daje anonimowość. To złudne wrażenie. Każda osoba zostawia ślady cyfrowe i większość z nich może zostać odszukanych oraz zidentyfikowanych. Policja posiada do tego narzędzia. Wówczas agresor, sprawca przestępstwa poniesie konsekwencje prawne lub karne.

Koleją istotną rzeczą jest to, że dzieci lub młodzież nie rozumieją agresji. Nie mają świadomości konsekwencji psychologicznych, moralnych i karnych. Edukacja jest właściwym źródłem, które to zjawisko może ograniczyć. Dlatego tak ważna jest rozmowa i spotkania z uczniami. Treść przekazana podczas zajęć w sposób umiejętny i fachowy może przynieść oczekiwane rezultaty.

Prowadząca zajęcia omówiła wszelkie formy nietolerancji. Omówiła jak łatwo w odwecie i eskalacji nieporozumień i niedomówień, płynnie i niepostrzeżenie można przejść z rodzącego się poczucia bycia ofiarą przemocy w internecie w sprawcę przemocy. Jak uczyć się wyhamowywać kaskadową lawinę złych emocji wylewanych za pośrednictwem portali społecznościowych, aby nie popaść przez takie zachowanie w konflikt z prawem. W jaki sposób starać się podejmować próby rozwiązywania konfliktów w cztery oczy tak, by nie ranić innych, a sam problem rozsądnie zażegnać.

Funkcjonariuszka przekazała dzieciom, że „dzisiaj jesteśmy tu i teraz, ale za miesiąc, dwa, za kilka lat możemy stać dokładnie w tym miejscu, gdzie teraz stoi ten, na którego patrzymy z pogardą tylko dlatego, że jego pochodzenie, zdanie, poglądy choć rozsądne, to mijają się z naszymi. Patrząc na innych, dostrzeżmy w nich siebie samego. Dlatego tak istotne jest zmiany zacząć od siebie. Usunąć nękające kompleksy i wewnętrzne autoosądy i zamiast kierować się złością i żalem spojrzeć na drugiego człowieka przez pryzmat zrozumienia i szacunku. To jest jednak możliwe wówczas gdy będziemy szanowali siebie samego i akceptowali siebie na tyle, żeby nie przenosić pretensji do siebie na innych".

Ponadto podkom. Ewa Kołdys przedstawiła cały katalog przestępstw popełnianych z nienawiści oraz wytłumaczyła konsekwencje karne i prawne takich zachowań.

To jedno z pierwszych spotkań przeprowadzonych w ramach „Planu działania Policji w zakresie przeciwdziałania mowie nienawiści, przestępstwom nawoływania nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość oraz propagowaniu faszyzmu i innych ustrojów totalitarnych” Biura Prewencji Komendy Głównej Policji.

podkom. Robert Koniuszy/md

 

  • Umundurowana policjantka stoi na przeciwko uczniów w klasie i rozmawia z nimi.
    Policjantka prowadzi zajęcia z dziećmi
  • Umundurowana policjantka stoi na przeciwko uczniów w klasie i rozmawia z nimi.
    Policjantka prowadzi zajęcia z dziećmi
  • Logo Planu działania Policji w zakresie przeciwdziałania mowie nienawiści, przestępstwom nawoływania nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość oraz propagowaniu faszyzmu i innych ustrojów totalitarnych” Biura Prewencji Komendy Głównej Policji.
    Policyjna Platforma Przeciw Nienawisci
Powrót na górę strony